Bron: PZC
Alle ondernemers in Cadzand profiteren mee van de twee sterrenrestaurants in het dorp. Dat zegt Martijn Anderson van Toeristisch Ondernemersplatform Cadzand. De aanwezigheid van toprestaurants AirRepublic (één ster) en Pure C (twee sterren) heeft volgens de ondernemersvereniging veel voordelen voor Cadzand.
Die beroemde gasten zijn niet alleen belangrijk voor de sterrenrestaurants. "Sommigen hebben op Instagram meer dan een miljoen volgers. Als zij een foto plaatsen dat ze uit eten zijn geweest in Cadzand, dan levert dat een hoop reuring op. Daar kan geen reclamecampagne tegenop."
Food destination Cadzand
Chef-kok Syrco Bakker van Pure C is het met Anderson eens dat heel Cadzand profiteert van toprestaurants: "Wij worden steeds meer een food destination. Mensen komen hier speciaal een paar dagen heen om goed te eten. Die mensen hebben vaak iets meer te besteden en houden van kwaliteit. Als je dat kan bieden dan profiteert iedereen daarvan. Ze gaan tenslotte ook ergens koffie drinken, lunchen of een rondje fietsen in de omgeving."
Toprestaurants als uithangbord
Het dorp Cadzand gebruikt de sterrenzaken volgens Anderson ook vaak als uithangbord voor toeristen. "Als jij een luxe appartement verhuurt dan is het mooi als je kan zeggen dat je in hetzelfde dorp op topniveau kan eten. Wij maken daar graag goede sier mee. Wij moeten er dan wel voor zorgen dat alles in het dorp tot in de puntjes verzorgd is. Dat hebben die toprestaurants ook, dus is het zaak ons daaraan op te trekken."Een Michelinster zorgt vaak voor een goed gevuld restaurant volgens Bakker: "Vroeger werd het echt zo gezien. Als je een ster had dan zat je altijd vol en kon je de prijzen omhoog doen. Vooral Belgen en Fransen kijken nog steeds heel erg naar de Michelingids en daar profiteren wij hier van. Zij rijden speciaal om voor een bijzonder restaurant. De jongere generatie kijkt ook veel op andere platforms, maar Michelin blijft toch wel de belangrijkste gids waar mensen op letten."